torsdag 4 augusti 2011

Direct kill

Eric brukar berätta om sin tid som temaguide i Kenya och Tanzania och om hur magiskt det är på safariresor. Och bland det häftigaste man kan vara med om, enligt honom, är att live få se ett lejon jaga samt döda ett annat djur. Nu är det så att det har visat sig att jag inte längre behöver åka till Serengeti för att uppleva detta, utan liknande scenario utspelade sig igår kväll, på svärföräldrarnas bakgård! Jag satt och njöt av en sen kväll, silkesvarm natt svepte in och jag satt intet ont anande om aktiviteten som snart skulle starta inte mer än tre meter ifrån mig. Helt plötsligt, ut i mörkret hör jag ett gnagande, sprättande och rumlande, nästan som om en kamp utspelade sig. Mörkrädd som jag är så blir jag ju lite avvaktande (rädd, exposed) och tänker om det är räven som är efter mig (eller en murvel). Jag går och tänder altanbelysningen och vad finner jag inte om en igelkott som är i full färd med att döda och äta upp en padda! Det är grymt och hänsynslös "direct kill", jag funderar snabbt på om jag ska skona paddan som fortfarande lever samtidigt som igelkotten biter gång på gång mot strupen på paddan (det verkar dock vara en seg hud att komma igenom, i följe det knäppande ljudet som tuggandet ger ifrån sig). Men jag drar slutsatsen att det är "naturens lag" som gäller, att döda eller dödas, samt att paddan redan är i såpass dåligt skick att döden verkar vara en snäll utväg för den. (samt att jag hade svårt att se mig själv ingripa genom att ta i den lealösa och något osmakliga paddan. Och vem vet hur aggressiv en igelkott blir när den blir fråntagen sitt byte (jag hade verkligen ingen lust att få en ilsken igelkott hack i häl efter mig! (en blodtörstig igelkott som är ute efter hämnd!)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar